aakiree

Mitt nya liv
Ja, idag har jag varit hos en dietist för att få hjälp med att hitta vad jag är allergisk mot. Jag kommer att få tänka otroligt mycket och det är väl nu om någonsin jag får ta fram min kreativitet. Jag ska nämligen få i mig mat varje dag som INTE innehåller mjölk, ägg, fisk, soja, potatis eller vete. Och förstås inte heller de gamla vanliga matgrejjorna som jag inte tål.
Hon, dietisten skulle skriva ihop en veckomatsedel som hon skulle skicka till mig. När jag får den, då kommer jag att starta med projekt allergimatlagning. Förhoppningsvis så kan jag då med uteslutningsmetoden, en gång för alla, lista ut vad jag är allergisk/överkänslig mot.

Nästa gång jag är och handlar blir det ett besök på den glutenfria avdelningen där det finns lite specialprodukter som inte innehåller veteprotein. Jag ser helt ärligt inte fram mot den här kosten, men i det långa loppet så är det ju för att jag ska må bra. Och det är viktigt att ta hand om sig själv i fall man ska orka vara mamma eller människa.

Om ni ser en människa med mycket överskottshud någon gång om typ ett halvår, så är det förmodligen jag som tappat allt mitt fläsk. Mest troligt på grund av att jag inte tror att jag kommer att kunna äta någon god mat. Men, nöden är uppfinningarnas moder och kanske hinner jag skapa ett par kulinariska mästerverk under denna period? Mest troligt inte, men ändå. Man kan ju alltid hålla hoppet uppe.

Jag har förresten varit och tränat idag, alldeles själv. Björn försökte ge mig dåligt samvete för att han minsann hade fått "sova så lite i natt". Jag tvingade nämligen upp honom så att han fick vagga Elsa till sömns, så att jag skulle få sova lite för omväxlings skull. Jag struntade i att Björn tyckte att han skulle få sova och så åkte jag iväg ändå. Att träna var verkligen toppen idag! Jag tog i ordentligt och istället för att varva ned på gymet så åkte jag hem, stoppade ner Elsa i vagnen och så gick jag på en promenad. Då fick både Elsa och Björn sova så kunde jag åka iväg och köpa något så spännande som säkringar.


Sushi utan fisk, rom, avocado, räkor, gurka och morötter kanske kan funka som min nya allergimat? :S

#1 - Magdalena

Oh, de lät som att du kommer få det lite jobbigt och tufft framöver. Men det är ju självklart värt det om du nu kan få veta vad du är allergisk mot. Jag är så himla glad över att jag inte har någon matallergi på det sättet. Jag är lite känslig mot citrus och tomater, men inte mer än just känslig. Jag hoppas det kommer gå bra ändå och att du får något svar till slut :)

#2 - Sara

Skicka recept till oss också så vi vet vad vi kan bjuda på! :)

#3 - Hanna

Har du några glutenfria funderingar så kanske jag kan hjälpa till :) Det är lite besvärligt i början men efter ett tag så kommer man in i det och då är det en piece of cake :)