aakiree

Elsa knorrig!
Ja, alltså Elsa är så himla knorrig nuförtiden. Jag har ju misstänkt att hon har tänder på g nu i snart 5 månader. Och jag får nog fortsätta att misstänka, än så länge ser jag inte skymten av några tänder. Nåväl nåväl, kvällsrutinerna är i princip obefintliga. Jag ammar Elsa, sen somnar hon. När jag ska lägga ned henne i spjälsängen, ja då vaknar hon. Visst skulle hon kunna sova i vår säng, allt som oftast gör hon ju det. Men ja är så rädd för att hon ska ramla ur sängen nu när hon kryper, klättrar och ställer sig upp mot sänggaveln. I dag hände det faktistk, att hon föll ur sängen. Fast, hon måste ha typ krupit ur, för hon gjorde inte illa sig. Istället fick jag bara årets största smile och ett kroppsspråk som sa "Titta mamma, jag tog mig ned på golvet alldeles själv!". Tur att det gick bra iaf!
Projekt sömnrutiner börjar om 1 dag när PapaBear får semester. Jag har tjuvstartat redan nu. Idag har hon fått ta sina sovpauser lite tidigare och det verkar ha funkat. Hon somnade hos mig klockan 20 istället för klockan 22-23. Däremot har hon vaknat ett par gånger när jag har försökt att lägga ned henne i sängen. Tillslut vann jag! Hon ligger nu i resesängen i vardagsrummet och sover med rumpan i vädret. Sötnöten!

Sen så var det ju det här med amningen. Jag tycker att det är oerhört praktiskt att amma, speciellt under sommaren när det kan vara lite varmare och ungen förmodligen behöver dricka någon form av vätska. Däremot kan jag känna att jag snart inte pallar att amma så mycket längre. Hon är snart 9 månader.
Nu kommer Björn hem, måste springa och öppna dörren så att han inte väcker Elsa!
#1 - Hanna - mamma till Elensia

Så söt hon är eran lilla jänta! Vi satt och tittade på varandra hon och jag nästan hela dopet. Glada, busiga ögon! Hoppas ni får till sovandes snart. Kram på er!

#2 - Johanna

Det är hemskt då dom trillar ur sängen, Alma har ju också gjort det. Fast det resulterade i en blånad kind + att hon helt o hållet slutat vända på sig från mage / rygg o runt. Vi har också riktigt, RIKTIGT tjorviga nätter..suck, misstänker också tänder då det är feber o snabb avföring för tillfället ;- ) Har som du misstänkt tänder länge så jag får nog fortsätta med det ett tag till kanske.



Ang amning så får dom ju i sig ganska mkt vätska om dom äter ersättning / välling också. Inte kanske så det släcker törsten men tillräckligt för att inte bli uttorkade iallafall. Alma äter 200 ml vätska / vällingmål så det är ju bra! Kruxet är väl när dom ska börja äta mer fast mat att få i dom tillräckligt...Hoppas vi kan ses nästa vecka!

#3 - Linda & Ella

Hade oxå världens ågren då jag skulle sluta amma fast när jag väl slutade så kändes det bara varför gjorde jag inte det här tidigare?! Att få i dem vätska löser sig ändå, man hittar sina knep! Vi började med att ge vatten i en medicinspruta varje gång hon låg på skötbordet, då visste vi exakt hur mkt hon fått i sig.. Sen Tyckte hon det var hur roligt som helst att dricka med sprutan =)

Det Hela gick över till sugrör i glas när hon satt vid bordet (sånna där smala sugrör som följer med festis)... Du ser, det ger sig =)

Om hon tjorvar om nätterna är det säker tänder på G, Ella rullade runt i sängen om nätterna och satt sig upp fast hon sov och efter en vecka kände vi första tanden.. sa precis som du i flera månader, då det var minsta lilla avvikande beteende att nu MÅSTE det vara tänder! ;)