aakiree

Får kanske ta och överge min icke kaffedrickande sida av mig själv
Kaffe för mig är gott om det till 75% består av mjölk. Jag dricker sällan kaffe och jag har väl som aldrig riktigt förstått varför folk skaffar sig beroenden i onödan.
Någon gång då jag har missat att ta med mig astmaspray har jag druckit kaffe då jag tyckt att det har hjälpt lite. Annars kanske jag dricker kaffe typ 10 gånger per år.
Det finns många anledningar till att jag inte vill dricka kaffe egentligen. Jag hatar kaffeandedräkt från folk. Det är vedervärdigt att behöva utstå stanken. Inte minst minns man det från skoltiden då lärarna kom från lärarrummet med magen full av kaffe och sedan stod de brevid skolbänken för att peka på något i skolboken. Stank stank stank.

Igår fick jag Allergia- en allergitidning som Astma- och Allergiförbundet producerar där det står om just kaffe.
Flera studier visar tydligen att man kan göra astmanfallen mindre omfattande om man dricker 3 koppar kaffe om dagen.  I artikeln står det bland annat att man i Skottland har använt kaffe som kur mot astma i minst 150 år.  Kaffe innehåller tydligen också höga halter av antioxidanter och om man dricker måttliga mängder kan man också minska risken för t ex cancer i munhålan eller tjocktarmen. Det låter ju i inte dumt! Dessutom så sägs även risken för att få diabetes minskar om man dricker denna svarta dryck.
MEEEN, man ska inte överkonsumera. Då kan det hända att man riskerar att få cancer i urinblåsan och det tackar jag nej till. Vänligt men bestämt. Det svenska lagomet är också här det bästa alternativet.
Nu funderar jag på hur jag ska lyckas trycka i mig tre koppar kaffe per dag? Jag måste nog göra ett ryck i att lära mig hur man kokar kaffe. Det är steg 1. Steg två är att lära mig dricka kaffet på jobbet. Det är gratis och med lite vana kanske det till och med kan bli gott? Nog för att det kanske finns en anledning till varför Waynes Coffe och Pressbyrån har rätt många kunder från min arbetsplats? Hmm? :)


#1 - Gunilla

Ja synd att svenska LAGOM ska ha en tråkig-stämpel på sig. Lagom är ju ett fantastiskt mått på lagom.......lagom är bäst !