aakiree

Helgen i lite bilder

Vad är det man brukar säga? Allt klär en skönhet! Haha, här är Björn med en blå sopsäck över kroppen. Visst har han väl lite väl spetsiga axlar. Han har fått för sig att det är "det senaste". Jag försökte i vanlig ordning leka frisör... I vanliga fall brukar det inte gå så illa, men då brukar jag inte klippa med en kass sax. Björn hade tagit med sin en vanlig papperssax hemifrån och man blev skogstokig. Slutade med att jag tog fram klippmaskinen, så nu har Björn en riktig sommarfrilla.. snagg!


Något annat som också fått en omgång är rabatten. Tokrensade ut hela rabatten. Försökte så gott som det nu gick att få bort allt ogräs och övriga ickeönskade prylar ur rabatten. Gav bort lite lupiner till morsan och grävde sedan tillbaka de största tuvorna av lupiner. Hur lupinerna kommer att se ut får tiden utvisa eftersom att de redan var bosatta i rabatten sedan tidigare. Har även planterat lite knölar för Dhalior. Vet inte om de kommer att ta sig, men om de gör de så blir de säkert superfina. Har blandat lite rosa och röda färger. De blir ca 1 meter höga också, hade ju tänkt att dölja lite soptunna från vägen sett.....

Har även inhandlat ett litet körsbärsträd. Det blev en skuggmorell och om jag inte lyckas döda det stackars trädet så kommer det att komma surkörsbär kanske nästa år eller nästnästa... :) Jag och Björn stoppade ned trädet i jorden utan några särskilda förkunskaper. Har efter själva planterandet googlat och insett att vi har gjort många misstag. Vi grävde en för liten grop både på höjden och bå bredden. Vi har inte satt dit någon stöttepinne och jag tror kanske att jag inte har vattnat ordentligt. Åkte därför iväg på Ångsågen för att köpa mig en slangvinda med tillhörande slang så att jag når lite längre med den befintliga vattenslangen. Har vattnat och vattnat och vattnat idag!

Jag har även inhandlat en del kryddor. Min kära mor följde med mig till Bryggmans och jag kan lova att det började klia i någon slags trädgårdsgen. Jag ville ha allt, speciellt perennerna. Men jisses så dyrt det är! Jag har en liten teori om att jag vill att man ska kunna äta rätt så mycket av det man planterar. Planen är att jag ska skaffa lite pallkragar och plantera lite jordgubbar, potatis, morötter och lite sallad och sånt i dom. I övrigt så är det ju skönt med buskar och perennaväxter..
Började så smått med att plantera kryddorna i krukor som jag köpte för en billig penning på stan.
Om jag kommer ihåg rätt så är det Thaibasilika, Basilika. Persilja, Äppelmynta och Sötflockel. Sötflockel är nog inte någon krydda egentligen, det är en växt som är väldigt söt, så man kan ha den i t ex kaffe eller te istället för socker.... Skojjigt!
Har även köpt 2 plantor med vita jordgubbar och två plantor med vita smultron.. Dessa ska tydligen vara bättre för allergiker.. och eftersom att jag är en sådan så blir det säkert toppen. Blev sugen på att köpa smulgubbar också. Det är en korsning mellan jordgubbar och smultron. :)


Har även köpt en lavendel och en eucalyptus, men de har jag inte bestämt mig för var de ska vara ännu. Så de får vänta!
Shoppade även en blåbärsbuske. Detta är tydligen en Swamp Blueberry. Busken blir nog ganska stor om den överlever. Ska bli spännande att se! Hoppas verkligen att jag får lite blåbär så att jag får testa smaken på dessa....



Nu har häggen börjat att slå ut! Det luktar sommar och nu när man inte längre tar examen varje år efter skolan så är detta ett säkert sommartecken!


Vi har även varit på tur med motorcyklarna! Superhärligt är det! Vilken känsla.. :) Vi tänkte åka till Skellefteå för att få i oss en bit mat, men då såg det verkligen inte trevligt ut bland molnen ovanför Skelleftåhållet. Vi stannade därför i Byske och åt en pizza där. Sedan åkte vi till Antes föräldrars stuga en kort sväng. Mycket vackert var det. Passade på att ta lite skumma kort på bark och sånt där skojj...Ibland önskar jag verkligen att jag hade en systemkamera. Men man får göra det bästa av det man har istället!... :P