aakiree

Baciller?!!
Idag har jag trotsat bacillskräcken och tagit mig till jobbet. Det var trevligt att träffa lite arbetskollegor och att få visa upp lilltjejen. Var egentligen där för att fixa semestern. (Jag har två veckors semester nu och Björn är pappaledig, men det har jag säkert redan skrivit.)

Sedan gick vi till gallerian och så köpte jag en fjärrutlösare till kameran. Den funkar bra! Det är lite skojjigt att kunna ta kort utan att man är bakom kameran. Det blir mindre skak också. :)

Och så besökte vi Björns farmor Essy. Vi fikade och drack kaffe. Och så tejpade jag lappar på gammelfarmors fjärrkontroller, för när vi kom dit så hade hon visst inget ljud på tvn. Och det är ju inte så lätt att veta hur man gör när man har en ny tv, så då fick vi visa. :)
Sedan kom även Elsas farmor och farfar förbi. Gunilla har stickat superfina sockar till Elsa! Supersöta och välbehövliga. Så det tackar vi för.
Kan ju passa på att tacka min mamma för att vi fick så fina bodysar... :)


Har suttit och rensat bland lite begagnade bebiskläder som vi fått. Fanns en hel del fina kläder, men det blir till att åka till röda korset med resterande. Rensade även en gång till bland de kläder som jag och Björn har haft när vi var små. Det blev som en "sista utrensning" då jag sorterat de kläderna förut.

Det är egentligen rätt skojjigt hur man kan planera saker, och så blir de helt annorlunda än vad man tänkt sig. T ex det här med rosa kläder. Det är ju inget fel på rosa överhuvudtaget. Det var bara det att jag sagt till mig själv att jag inte skulle köpa en massa rosa kläder för att jag inte vill att mitt barn ska bli behandlat efter könet utan efter personligheten.
Läget ser ju lite annorlunda ut nu. Elsa har extremt många rosa kläder. Och hon passar jättebra i rosa. Jag tänker om lite. En färg är en färg, inget annat. En färg är inte mitt barns personlighet och egenskaper. Det är bara en färg.

Jå och det här med trikåsjal var verkligen en hit! Elsa stormtrivs. Och det gör både jag och Björn också med att ha på sig sjalen. Den är grejjt!

#1 - sara

joo jag hade samma tanke om rosa i början men som du skriver så är ju det bara en färg och så :) bra skrivet :)

#2 - Jenny

Jag tycker också att det blev annorlunda med genustänket kring kläder sedan man fick barn. Tyvärr är inte rosa bara en färg, den borde ju kunna vara det men i nuläget så är rosa väldigt laddat med vissa värderingar( tex gullig, söt, mjuk, snäll, behaglig mm). Om rosa bara var en färg skulle man ju se en massa små pojkar med rosa kläder men det gör man ju inte...min lilla bebis tex, visst har han några enstaka rosa detaljer men mest är det ju grönt, vitt, blått, turkost och rött. Det här med genus är helt enkelt supersvårt i praktiken...Vissa säger att kläder ju inte spelar någon roll, att genustänk inte ska fastna i tjafs kring kläder. Det är ju inte kläderna i sig som är avgörande utan hur de vuxna som barnet träffar ser på kläderna, om de benämner kläderna som söta, tuffa, tåliga, lekvänliga, ömtåliga etc. I mitt jobb träffar jag ibland små flickor som säger att de inte kan leka på golvet för att de har nya kläder och i såna fall är det ju ingen tvekan om att kläderna kommer att påverka barnet självbild och personlighet. Ibland blir skillnaden i barnens kläder och vad vi vuxna signalerar till barnen om hur flickor och pojkar ska vara extremt tydlig, tex när man läser på barnens tröjor som jag brukar göra på jobbet. På flickornas kan det stå tex "Cute, cute , cute", "Pretty girl" och på pojkarnas "Adventure", "Explorer".

Tänkvärt men svårt tycker jag. Hälsningar Jenny