aakiree

Tesvamp, tedjur, teslurp låter detta bekant?
Idag på jobbet handlade ett av samtalsämnena om surdegar. En arbetskompis har en surdeg igång hemma och vill sprida budskapet om surdegar till sina arbetskollegor och då kom jag och tänka på en liknande situation, som är aningens mindre aptitretande än just surdegar.
Det verkar inte vara alla som har varit med om Tesvampar, Tedjur, eller Teslurpar. Alla tre nämnda är egentligen samma sak. Det jag kom ihåg är att man fick en slemmig klump i en bigpacklåda tillsammans med något slags kedjebrev. Man skulle mata denna slemmiga klump med te och sockerbitar och då växte den. Tillslut så skivade den av sig (typ gjorde tedjursbebisar) och dessa skulle man ge till sina kompisar.
Jag minns fortfarande att jag tycke att de var jätteäckliga. Lite som en manet i sin konsistens...BLÄ! :)

Nu har jag googlat lite mer på dessa och detta finns fortfarande och det verkar som att någon person har kommit på att det är hälsosamt att dricka teet efter att slemklumpen har legat där i ett par veckor. (blä igen) Detta har de tydligen hållt på med i Kina och Ryssland  under en väldigt lång period...

Kärt(?!) barn har många namn brukar man väl säga:

- Tesvamp
- Tedjur
- Teslurp
- Kombucha
- Volgasvamp
- Indira




http://en.wikipedia.org/wiki/Kombucha
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombucha
#1 - Camilla

Hej! JAg kommer också ihåg dom där svamparna! Jag had eingen själv men min kompis hade en. Jag har berättat om det här för folk men alla tror att jag har drömt det men nu har jag ju bevis :)



Kul att jag inte är helt ute och cyklar :)



Kram Camilla