aakiree

Pepparkakshus!
Idag har jag och Björn börjat med julpysslet. I helgen jobbar jag så då får vi alltså börja med lite julstök med pepparkakshusbak mitt i veckan. Fast i morgon så är jag ledig, så det blir ju som en fredag idag egentligen...
Vi har inte monterat ihop huset ännu utan vi har tillverkat väggar och tak och sånt. Eftersom att Björn var lite trött och inte orkade baka pepparkakor så fick han stå för designen och vi får väl se hur det blir i morgon när vi ska montera ihop "fastigheten".

Jag kan väl nämna att vårt tålamod kanske inte varit det bästa. Speciellt inte då Björn råkade tappa ned ett av taken på golvet. Taket gick inte i tusen bitar, utan i tre bitar. Oavsett  hur många bitar det nu blev av missödet så var ju taket förstört så då fick vi baka ett nytt tak! (Tänk så enkelt det skulle vara om man fick baka sitt eget hus!)

Eller förresten, jag tar tillbaka det där jag skrev om att det skulle vara enkelt  att baka sitt eget hus. I ärlighetens namn hade jag nog varit rätt skrajj när man skulle foga ihop husets sidor med smält socker. Bara smält socker i en liten stekpanna är ju nog farligt och läskigt.  Sedan hade det nog blitt rätt geggigt av all snö och regn. Snacka om fuktskadat hus! :P

Näe, nu ska vi bara ta det lugt och så ska jag dricka ett glas julmust och fundera över varför pepparkakor är så goda!